loading
  • 09113135976_09123768908
  • jabeabzar11@gmail.com
ساخت ساختمان(فاز دوم)
53 : 1 : 12 , 25 / دی / 1398

ساخت ساختمان(فاز دوم)

 

فاز دوم: اجرای تأسیسات و خدمات ساختمان

اجرای تاسیسات و خدمات در یک سازه از برخی مراحل ساده‌ی ابتدایی و تعدادی مراحل پیچیده و تخصصی تشکیل شده است. این مراحل به شرح زیر می‌باشند:

12- نصب دودکش، هواکش و سیستم فاضلاب

در مورد اجرای ساختمان برخی از موارد حقیقتاً ضروری هستند؛ یعنی اگر چه به طور مستقیم بر استحکام و پایداری آن تأثیر ندارند، اما به طور مستقیم با زندگی افراد مستقر در آن در ارتباط است. نصب دودکش به شکل استاندارد برای سیستم‌های حرارتی، نصب هواکش برای ایجاد هوای مطبوع در فضای داخلی ساختمان‌ها و همچنین استفاده از سیستم فاضلاب برای حمام و سرویس بهداشتی از این موارد هستند که توصیه ما این است آنها را به افراد متخصص واگذار کنید.

13- لوله کشی گاز

لوله کشی گاز باید توسط افراد حرفه‌ای و شرکتهای دارای مجوز از طرف اداره گاز انجام شود. این مورد وقت چندانی نمی‌گیرد و ممکن است در یک فرایند یک یا دو روزه به پایان برسد. به هیچ وجه در این مورد دخالت نکنید و اجازه دهید که مسئولین شرکت تمامی مراحل آن را انجام دهند تا از ایمن بودن سازه خود اطمینان حاصل کنید.

14- لوله کشی فاضلاب

کسانی که با گیر کردن فاضلاب منزل و دردسرهای بی نهایت آن مواجه شده باشند، اجرای این مرحله را به خوبی درک می‌کنند و می‌دانند که باید نهایت تلاش خود را در حفظ کیفیت اجرای این مرحله به کار گیرند. پیدا کردن مسیر درست و مناسب برای عبور فاضلاب بدون گیر کردن آن، کاری تجربی است و بهتر است آن را به پیمانکار ساختمان واگذار کنید.

15- لوله کشی برق و سیم کشی

برق کشی و سیم کشی ساختمان را باید به دو مرحله تقسیم کنیم. مرحله‌ی اول، لوله کشی است که مشخص می‌کند سیم های ساختمان از چه محلی عبور می‌کند. این لوله‌ها، علاوه بر نقش هدایت سیم به قسمتهای مختلف، وظیفه حفاظت از آن را نیز بر عهده دارند.

16- اجرای تاسیسات و آتش نشانی

معمولاً در پروژه‌های ساختمانی یک محل مشخص برای تأمین آب و مقابله با آتش‌های احتمالی در نظر گرفته می‌شود. حتی ممکن است در همین ابتدا نیز محل قرار گیری کپسول آتش نشانی در نظر گرفته شود. انتخاب محل قرارگیری این تاسیسات نیاز به تجربه بالا در این زمینه دارد و بهتر است که از پیمانکار ساختمان بخواهید این مورد را بر عهده بگیرد.

17- اجرای آهن کشی جای آسانسور

معمولاً برای ساختمانهایی که تعداد طبقات آنها به سه یا بیشتر می‌رسد، از آسانسور استفاده می‌شود که نوع و ظرفیت آن به نوع ساختمان و کاربری آن بستگی دارد. در هر صورت، اگر قصد دارید در پروژه خود از آسانسور استفاده کنید، باید ابتدا چارچوب آسانسور را به کمک آهن آماده کنید و سپس اتاقک آن را نصب کنید. تمامی مراحل اجرای آهن کشی و نصب اتاقک آسانسور توسط شرکت‌های مرتبط با آن اجرا می‌شود.

18- کف سازی طبقات

کف سازی طبقات در مورد پروژه‌های چندین طبقه بسیار مهم است و معمولاً در دو مرحله انجام می‌گیرد. در مرحله اول، از روشهای عایق بندی مختلف مانند پوشش‌های مایع یا ایزوگام برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به طبقه‌های زیرین استفاده می‌شود. در گام دوم نوبت به شیب بندی و مشخص کردن مسیر عبور اتصالات مختلف می‌رسد که معمولاً از پوکه ساختمانی برای این منظور استفاده می‌شود.

19- نصب چارچوب درب و پنجره

کار دیگری که در دسته نصب تاسیسات قرار می‌گیرد و حتی می‌توانید خودتان آن را انجام دهید، نصب چهارچوب درب و پنجره است. اینکه چرا این دو مورد در این مرحله نصب می‌شوند، به مراحل بعدی بر می‌گردد که با استفاده از گل و گچ و همچنین گچ کاری فضای مشترک آنها پوشش داده شده و از این طریق بدنه آن‌ها درون گچ قرار می‌گیرد. بنابراین هم ظاهر مناسبی دارند و هم از استحکام کافی برخوردارند.

20- گل و گچ و گچ کاری

بعد از نصب تاسیسات مختلف و اجرای مواردی مانند سیم کشی و لوله کشی، لازم است که تمام سطح داخلی ساختمان پوشش داده شود و برای ظریف کاری و نازک کاری آماده شود. بهترین پوشش ممکن، گل و گچ است که هم در برابر انتقال گرما و صدا به صورت عایق عمل می‌کند و هم سطح دیوارها را به صورت یکنواخت و صاف در می‌آورد.

21- سیمان کاری

تنها بخشی که در این فاز باقی مانده است، سیمان کاری فضای بیرونی ساختمان و برخی از بخش‌های داخلی آن است. سیمان کاری برای بالا بردن استحکام سازه و همچنین جلوگیری از نفوذ رطوبت مناسب است. بنابراین سعی می‌شود که در فضای داخلی حمام و سرویس بهداشتی نیز از این گزینه استفاده شود. اگر مطمئن هستید که این سیمان کاری با یک لایه دیگر پوشش داده می‌شود، بهتر است خودتان آن را انجام دهید و در هزینه آن صرفه جویی کنید.

ادامه در مقاله بعدی...                                                                              

                                                                                                                 www.jabe-abzar.com

هدیه ما به شما آرامش
با ما درارتباط باشید
09113135976_09123768908
jabeabzar11@gmail.com
شعبه1 (مازندران)_شعبه 2(تهران)
درباره ساخت و ساز ما
© طراحی و ساخت توسط شرکت آینده نوین ایران ، 09308352882