loading
  • 09113135976_09123768908
  • jabeabzar11@gmail.com
گچ کاری ساختمان
34 : 37 : 12 , 26 / آذر / 1398

گچ کاری ساختمان

گچ کاری ساختمان

گاهی در ساختمان ملاحظه می کنیم که سطوح گچکاری شده پس از خشک و سخت شدن ترک می خورد وشکل بسیار بدی به محل آن می دهد این ترک خوردگی می تواند به دلایل زیر باشد:

۱اگردر موقع ساختن ملات گچ گچکاری مقدار گچی را که در آب می ریزیم از حد معینی کمتر باشد(درصد وزن آب نسبت به گچ زیاد باشد )بطوریکه نتواند پس از انبساط حجم آب مصرف شده در ملات را پر کند؛ گچ پس از خشک شدن تقلیل حجم پیدا کرده و ترک می خورد.

۲اگر کلفتی ملاتی را که روی دیوار می کشیم از ۷تا۸ سانتیمتر بیشتر باشد و آنرا در یک نوبت بکشیم لایه های رویی گچ در اثر مجاورت با هوا به سرعت خشک می شوند در حالی که هنوز لایه های درونی مرطوب هستند و اگر این لایه ها هم بخواهند خشک شوند یعنی آب آن ها تبخیر شود ناچارا باید راهی برای خروج بخار آب لایه های زیرین بوجود آید؛بنابراین گچ ترک می خورد.

۳اگر در فصل سرما و درجات زیر صفر اقدام به گچکاری کنیم و آب ملات گچ قبل از انبساط و سخت شدن گچ یخ زده فعل و انفعالات شیمیایی برای سخت شدن در ملات متوقف می شود و پس از آنکه یخ ذوب شد گچ فاسد شده و دیگر به انبساط خود ادامه نمی دهد در نتیجه در سطح گچکاری شده ترک خوردگی مشاهده می شود.

۴حرکت نسبی اجزای مجاور سفت کاری ساختمان ، افت ملات در لایه های زیرین و گیرش سریع ملات از عواملی هستند که ترک خوردن سطح گچکاری را موجب می گردند.

۵برخی ترکها در گچکاری بر اثر نشست های ساختمان بوجود می آید ، اگر این ترکها مربوط به ترک های نا متقارن با شد معمولا با زاویه ۴۵ درجه نسبت به افق ظاهر می شوند و اگر مربوط به نشست های متقارن باشند ، افقی اند

۶در روی ستون‌های فلزی و یا بادبند‌ها و یا در محل قرار گرفتن لوله‌های دودکش در دیوارها معمولاً به علت انبساط و انقباض این اعضا ترک به‌وجود می‌آید که جهت پیشگیری از آن در دوره های آموزش گچکاری توصیه می‌شود روی تمام قسمت‌های فلزی و لوله بخاری‌ها با استفاده از توری مرغی قبل از گچ‌کاری پوشانده شود.

 ملات های گچکاری :

دوغاب در گچکاری 

در گچکاری برای ساختن دوغاب , از همان روش ساخت ملات گچکاری استفاده می کنند. با این تفاوت که برای ساختن دوغاب از آب بیشتری استفاده می کنند تا ملات گچکاری به طور کامل روان و رقیق شود. این مخلوط یعنی دوغاب گچکاری را در عملیات درزگیری طاق ضربی به کار می بندند.

ملات در گچکاری 

برای ساختن این نوع ملات ابتدا آب را در ظرفی ریخته سپس گرد گچ را به آب اضافه می کنیم و هم می زنیم. به این نوع ملات در گچکاری , گچ تیز یا گچ دستی هم می گویند. دلیل این نامگذاری این است که این ملات به سرعت سفت و سخت می شود. این ملات را برای مالیدن لایه ای از ملات روی دیوار و سقف ها و در مواردی از آن برای به هم متصل کردن قطعه های ساختمانی برای مثال چارچوب, آجر, سنگ و … استفاده می کنند.

ملات خاک و گچ در گچکاری

 این نوع ملات از ترکیب کردن خاک رس با گچ ساخته می شود. این ملات را برای انددود کردن طاق های ضربی به کار مبرند. با افزودن خاک رس به این ملات دو مزیت را بدست می آوریم:

کند گیر کردن ملات

از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه کردن ملات

ملات ماسه و گچ در گچکاری

 در مواقعی که به پرکردن نیاز داریم و خاک رس در دسترس نداریم ، می توانیم از ماسه برای این کار استفاده کنیم.

ملات گچ کشته در گچکاری 

یکی از ملزومات اصلی برای درست ردن این ملات این است که گچ استفاده شده در این ملات خیلی نرم و ریز باشد. بنابراین با استفاده از الک, گچ را سوراخ های الک ریز رد می کنند و به آن به مقدار کافی آب می افزایند. سپس ملات گچ را آنقدر ورز می دهند تا گیرش خود را از دست دهد و در نهایت ملات کشته به دست آید. ملات گچ کشته در گچکاری برای پرداخت نهایی سطح های گچکاری شده و همچنین برای گچبری دیوار و سقف استفاده می شود. از آنجایی که بعد از سفت شدن, مقاومت فشاری این ملات بسیار کم است ، این ملات برای کارهای گچکاری ای مانند سفید کاری و اندود کردن مناسب نیست.

www.jabe-abzar.com

هدیه ما به شما آرامش
با ما درارتباط باشید
09113135976_09123768908
jabeabzar11@gmail.com
شعبه1 (مازندران)_شعبه 2(تهران)
درباره ساخت و ساز ما
© طراحی و ساخت توسط شرکت آینده نوین ایران ، 09308352882